Thursday, March 18, 2010

assignment=(

1.15 am 18/3/10 thursday

Assalamualaikum....
Hajimemashite, minna-san!!!!
ogenki desu ka???

haila....assignment bertimbun2....
dua minggu ne, dok pulun ke assignment yang tak suda2...
bila nak suda gamaknya....
penat mental+fizikal...
lom masuk kerenah manusia yang berbeza ni...
adoyai...
hari 2 masalah ngan grup bi...
skang ada plop masalah ngan grup kimia analisis....
7 orang sumernya...bayangkan ramai tak ramai....
setiap sorang ada ragamnya....
and assignment tue nak kena anta jumaat ne...da tak lama da...
tapi.....boleh kata progress 50% pown tak sampai....
ntahla.....
actually ia bermula dari seorang ne....

disguy....
first meeting kitaorang bincang sal assignment tue, dia tak datang, atas alasan yg aku tataw...
so malam tue kitaorang da decide sumerla...journal apa nak ambil, siapa kena wat part2 ne...and so on....pastue kitaorang diarahkan oleh dis guy untuk datang plak malam soknya...
dak2 ne yang len2 da bengang la, suke2 ati jer nak panggil, masa soh datang tak datang2 pown...
so dorang wat keputusan dorang tamau datang malam tue...aku kesian kat dis guy, so ngan rasa malasnya aku pown turun la kafe....bila datang, as predicted, no one of the group came...of coursela, buang masa jer datang kalu tader hala tuju...so malam tue, aku bagi jer kat dis guy journal yang kitaorang stuju nak buat....and then malam smalam, dis guy tetap soh dorang datang, dengan harapan untuk bincangkan assignment tue, apa progress assignment tue....tapi cam besala, tader gak yang datang....and cam besa gak, aku gak yang tercongok kat cafe tue...
pastue, bila dis guy nampak cam no cooperation from others, dia pown meluahkan kekesalan dia pada aku....banyak gak ar yang aku kena dengar...tapi aku rasa hanya 1/4 jer yang betul2 masuk lam kepala aku...aku bukan per, cuma aku nak cepat supaya leh wat keje len yang nak kena anta gak lam minggu ne....
antara yang aku ingat dis guy cakap, dia nak wat discussion, tapi bila member yang lain tak datang, macam mana nak edit kerja2 yang member wat...dorang plan nak jumpa malam khamis, combine then print, but dis guy tak setuju...bila malam khamis baru nak combine, then esoknya nak anta, what do u expect???mesti assignment tue macam.....apa perkataan sesuai ya???
erm.....tak sempurna????-guess so-
so bila slalu jumpa dia boleh tengok and editkan....and one more point, dia nak markah tinggi, of cos la sumer orang nak markah tinggi, tapi kalu member tak cooperate, dia sanggup wat sorang...and kesannya, aku gak ditarik masuk lam rancangan dia...ayoo....at some point, aku stuju...tapi cara dia salah....
and malam tadi, akhirnya kitaorang berjaya berkumpul-cukup sumer member for the first time- bila kitaorang dok kat situ, dis guy masih lagi membaca journal, sebab nak wat discussion-actually aku kena wat conclusion, tapi atas sebab kesian kat dis guy, aku stuju nak wat discussion, and skang aku nyer conclusion ntah ke mana, discussion je aku dok pk-
bila da kumpul ramai2, inagt bolehla siap malam ne....tapi....sama macam tak wat paper...most of us, including me...tak taw nak wat apa....aku ngan member len nak tolong wat discussion, tapi bila member aku yang sorang ne cakap dia nak tunjukkan kat dis guy ne discussion yang dia wat, dis guy wat muka....and member aku ne da tataw la nak wat apa...and kitaorang sumer ne terkial2, sebab bila kitaorang cakap macm ne, macam tue, dis guy macam tak layan....
kesudahannya, kitaorang pown ikut blur....last2 aku g tanya dak2 grup len camner dorang wat discussion, and aku pown ikutla method yang dorang wat....
senang plak jadinya...bukan apa, bila tanya grup len, dorang mcm buat je la...maksud aku dorang taw apa nak wat...but dis guy, dia mahu yang terbaik-kitaorang pown kalu bole nak wat yang terbaik- tapi dia tataw macam mana nak wat....
and atas sebab tension yang melampau-bole tengok dari riak muka dis guy- dis guy pown g main badminton.....adoyai...skali lagi dis guy biarkan kitaorang...last2 kitaorang bincang, kitaorang nak wat cam grup len wat...biarla.....at least kitaorang wat sumting, dari tak wat paper...bayangkan, aku pown ley dok termenung tadi, sebab tataw nak wat apa....apatah lagi member len yang jarang datang.....
aku pown tak taw nak kesian kat sape....
member aku bukan tak wat kerja, tapi macam kerja yang dilakukan tak dihargai...dat's why dak2 ne malas da nak ikut rentak dis guy....
and for dis guy, aku taw dia nakkan yang terbaik dari member grup, tapi dia tak guide kitaorang along...bila dia tak puas hati, dis guy tinggalkan kitaorang mcam tue aje...at least tunjuk macam mana nak wat ikut kehendak dis guy....

and tadi, masa dis guy tengah men badminton, dorang sumer da nak bla....ye la, dok kat situ tapi tak leh wat paper, and tataw nak wat ape....aku pown ikut bla....
balik bilik, bole aku wat assignment marketing plak, yang jugak kena anta dis friday-dan aku lom stat pown lagi....

so, makin meningkat dewasa, makin banyak benda yang kita akan rasai....
makan asam garam kehidupan-aku rasa betul kowt mcm ne peribahasa tue-
lebih kurangla....
mcm2 jadi....and experience is a good teacher....

minna-san....ganbatte kudasai!!!!
ikeru!!!

~sore ja

No comments: