Friday, April 1, 2011

PSM oh...PSM

Assalamualaikum^^

Alhamdulillah, setelah hampir setahun gagal untuk mendapatkan bentuk product yang aku nak a.k.a film a.k.a mcm plastik bentuknya, beberapa hari yang lepas aku dapat taw apa BIG MISTAKE yang telah aku buat sehingga menggagalkan aku mendapatkan bentuk yang diidamkan.
Aku bercakap dengan Bong, my PSM partner sal progress projek kami. Macam2 yang kami bincang, Sodium hydroxide (NaOH) habisla, drop satu variable iaitu autoclaving time la sebab ada masalah teknikal, pressure KBr yang rosak tak dibaiki2 setelah hampir sebulan lebih da berkarat kat bilik IR dan macam2 lagi. Then he said to me yang dia buat starting material dia lam bentuk powder, sama macam aku. Time tue da sentap. POWDER? Dia cakap dia run product dia bawah tap water lame2, akhirnya dapat bentuk film tue. Dat time, aku realized kesalahan besar aku, that is aku tak cuci produk aku betul2.
OMG!!!!dat time, aku rasa nak aje aku buat yang baru, tapi mengenangkan ada kelas BIOTECH pas tue, aku pown postponed dulu la. Abes jer kelas, terus aku masok lab, then aku cuci product aku. And guess what! memang menjadi!!!!
rasa nak hantuk aje kepala kat meja.....apa la yang aku buat selama hampir setahon kat lab....hadoyai...okay, enuf with method sumernya.
Then, petang semalam, aku gi jenguk supervisor aku, nak mintak pendapat sal NaOH yang da habes ne. Sambil2 tue update progress PSM yeah, dat time i was the happiest woman alive....kehkehkeh....
so bila aku da start story Dr pown cakap "at least you learn something"....huuuu...arigatou Dr...im so happy to hear that=D
Then, aku cakap kat Dr kitaorang kena antar abstract pada 20 April nie, Dr pown cakap "penulisan je tue kan, x pe, boleh buat" uwaaaaa....seriously aku nak nangis time tue....yela, aku skang dalam mode gelabah sebab baru nak dapat product, IR tak wat lagi....sempat ke tak aku hantar, tapi dengan support Dr, insyaAllah i'll make it. InsyaAllah.

so harapnya, i can make it by the time. with God's will. InsyaAllah. Pray for me kay=D

No comments: