Thursday, July 15, 2010

sedang menahan perasaan

22.13pm 15/7/10 thursday

Assalamualaikum....

sekarang, saya sedang menahan perasaan marah
kenapa saya menggunakan perkataan *saya*??
kerana jangan disimbah minyak ke atas api yang marak

saya baru sahaja sedang lingering around facebook
besala, sekali sehari sahaja buka fb, dan tak ambil masa yang lama untuk berada dalam komuniti fb
kerana saya tak suka berada lama2 dalam fb
hanya membaca sebarang pengumuman yang dibuat

dan saya ternampak adik saya nyer post(Fathi)
adik saya selepas saya*kalu da namanya adik, mesti lahir lepas saya kan???*
whatever
dia ada post

jepun / mandarin / arabic.... mna y sng???

so bila nampak perkataan jepun, saya pown excitedla
almaklumla, bila berangan nak ke sana

dan keputusan adik saya, dia kata ambil bahasa jepun
ok it is a great news!!!
demo.....(but)
adala hamba2 Allah ne, dia comment something yang aku rasa its a bit rude
bagi aku itu bukan cara comment/bagi cadangan yang betul
mcm memaksa seseorang ikut cadangan/nasihat dia
memang tak dinafikan comment yg diberikan betul
tetapi tak kena pada caranya
bila saya baca, saya rasa mcm nak meletup!!!
kerana saya merasakan ianya terlampau
*jantung saya berdegup pantas-ia tak bagus untuk kesihatan*

di bawah ini comment yang saya copy dari fb
well, ia terpulang kepada individu
kalu setuju dengan saya, saya tak kisah
kalau tak setuju, saya lagi tak kisah

first comment yang saya rasa .... : ambk arab la... bhasa al quran... apo la mg thi...(thi ni nickname adik saya)

second comment yang buat saya rasa berapi : ambik la arab.. spe lgi nk bljr klau bkan org Islam sndri...
time tue saya pk, begini ke sepatutnya kita bagi cadangan???bagi depa, maybe tue besa, tapi bagi saya yang ada comment di dalam, dan beria2 cakap tak kesah kalu ambil bhs jepun pown, saya sedikit terasa....maybe saya ne bukan manusia atau hamba Allah yang baik, saya tahu, dan saya juga bukan seperti mak2 @ bapa2 sedara saya yang warak lagi dihormati serta sepupu2 yang sangat saya hormati atas ketinggian ilmunya, tapi salahkah jika seseorang itu mempelajari bahasa lain selain bahasa Arab? salahkah? memang tak dinafikan bahasa arab bahasa al-quran, malah saya sangat kagum dengan sedara mara saya yang ambil bahasa arab, malah saya juga ada adik yang belajar di sekolah arab, tapi salahkah saya meminati bahasa jepun atau bahasa lain? salahkah adik saya ingin mencuba sesuatu yang lain? perasaan saya sekarang, seperti menahan empangan yang tunggu masa aje, bila saya pk adik saya seperti di'blame' kerana dia tidak mengambil bahasa arab.
jika diikutkan perasaan saya, mahu sahaja saya meng'sound' orang yang comment seperti ini. tapi apa faedahnya.

so saya yang seperti gunung berapi hampir meletup pown membalas : the thing is, you do what you think you want to do, and what you can do...opinion is still an opinion, and its you who decide your decision...we support you=D
tapi buku bhs jepun jaga baik2, nanti bwk balik masa raya....bole blajarXDDD

saya da tidak peduli grammar tertunggang-terbalik, yang pasti bila saya nak marah, saya akan terspeaking...cara ini buat saya beradab dalam berkata2...kerana saya translate dahulu apa yang saya nak cakapkan...so ia akan ambil masa...huhuhuhu....

dan ini apa yang adik saya reply : camni r... ak bljr dua2... but right on ak nk focus skit lam japun ni...(rasa mcm adik saya dipaksa, dan saya rasa kesian padanya, walaupun dia tak minta pown)

ahhh...saya pernah pk, orang melayu suka ikut orang lain....tak suka nampak berbeza...bila sedikit berbeza, orang akan bercakap2, dan mereka akan tinggalkan orang yang berbeza, tapi tak penat ke....seperti tiada identiti....i mean, ia bukan you yourself...thats what i experience...a lot...susah...saya pown da tataw nak buat mcm mana...
saya sendiri rasa mcm saya tak tahu, mcm mana diri saya sebenarnya....ntahla....mls nak pk
*tetiba out of topic*

sedikit terkesan dengan kejadian di atas.....rasa mcm tader mood dan segalanya

p/s : maaf jika tersalah bahasa, tersalah cadangan/opinion or what-so-ever.....perlu luahkannya jugak!!!

No comments: