Tuesday, December 14, 2010

Osaka part 2

Assalamualaikum

meh kita sambung apa jadi the next day=D

6/12/10   Monday

-dalam pukul 7.15 pagi, kami keluar dari kawasan airport. Kat sana, bus dah tunggu kami. Tourist guide kami ialah Mr Yap, staf UTM yang wat phD kat Osaka Uni. aku pown tak wape paham citer dia, tapi yang penting dia ialah orang Malaysia.
dalam kawasan imigresen.

semasa menunggu bas-cuacanya sangat sejuk!

posing jap~

-as soon semua barang da masuk lam bas, kami semua menaiki bas. and the driver, kalu anda semua lihat gambar di bawah
tengok camne dorang dressed. every and each bus driver ada their own uniform. yang penting, even driver bus pown smart. sangat kemas and tabik la^^
-so next we headed toward Osaka castle, perjalanan sejam dari airport. kat sana kami diberi masa selama 15 minit sahaja untuk bergambar kerana lepas pergi Osaka castle, kena pergi Osaka uni untuk welcoming party yang disediakan oleh pihak uni.
this is Osaka Castle-dont ask me what is this. i dunno. kitaorang sibuk bergambar plus tourist guide pown sibuk amikkan gambo.hahaha
-dalam pukul 11.30 pagi, kami disambut oleh Professor Matsumura, professor yang handle this program bagi pihak Osaka Uni manakala Professor Hadi pulak handle bagi pihak UTM. sesampai sahaja di sana, kami diberi taklimat mengenai jadual kami. owh ya, mula2 sampai kat Osaka Uni, rasa cam masuk kat kawasan genius2. the air was so different. the students look so brilliant=D sorry, no pic taken coz nervous..hihi....honestly, i have a very high expectation toward the students. and they really deserved the best expectations=D
-Welcoming party :
  • students2 and lecturer2 termasukla Dorang nyer Dean sambut kedatangan kami. kat Jepun, bila dorang wat majlis, dorang letak meja rapat2 kat tengah and kerusi letak kat dinding. ingatkan kerusi untuk duduk, tapi rupanya kerusi untuk letak barang jer. maksunya you have to stand throughout the program. makan pown sambil berdiri...aiseh...penat nak berdiri=D
  • welcoming speech dari Matsumura sensei. Then dr the Dean. then Dr.Hadi bagi speech. you can detect the differences of pronunciation from both Japan and Malaysia( Dr Hadi sebenarnya asal dari Indonesia). Anyway they did their best to deliver the speeches and big applause to them. Then kami kena perkenalkan diri kami. Haila....yang ne yang tak best. nervous sangat~ then kena wat ala2 cheers, sebutannya "kanpai" which means cheers. sedangkan minum orange juice je kowt. dorang served sandwich telur, ebi furied (prawn goreng), salmon fried and ayam gorang. sumernya halal. Matsumura sensei sahkan yang semuanya halal (Japanese people are very honest and they dont lie especially to foreigners). Tapi aku makan ebi furied sebab teringin nak makan (Kyohei suka makan ebi furied^^).
- Lepas siap welcoming party, kitaorang ada perjumpaan dengan students Malaysia yang blaja kat Kisoko( Graduate School of engineering science, Osaka Uni). dorang citerla macam mana dapat belajar kat Osaka Uni. ada yang buat science, ada yang buat language(bahasa jepun). dorang sumer dapat scholarship. i wish i can study there. I really want it =D

- Kami dipecahkan mengikut lab masing2. b4 pergi, kami telah ditetapkan which lab yang akan kami masuk. So aku and Husna, my partner lab was assigned to Naota Lab. They did Synthetic Organic Chem (aku tak amik subjek ne). Waktu ne, aku kenal dengan Imada sensei. Imada sensei merupakan Associate Prof kat Naota's Lab. merupakan orang kedua tertinggi selepas Naota sensei.

-Kami dibawa ke Naota Lab. on the way, kami berbual2 mengenai Jepun. Then bila sampai kat lab, kami diperkenalkan dengan Naota sensei. Then Naota sensei bagi sedikit lecture mengenai apa yang mereka buat kat lab. After that, kami diperkenalkan dengan Tanaka-san, orang yang akan membantu kami throughout the experiment yang kami kena buat. B4 balik, dorang bagi kitaorang journal dengan jadual mengenai tugas kami sepanjang kami di lab. Part ne yang tak best. nak kena baca journal.hehehe. dorang siap hantarkan kami ke tempat kami seharusnya berkumpul sebab kitaorang kena balik ke tempat penginapan sama2 (kena naik bas untuk ke tempat penginapan)

- So as Mr Yap da menunggu, kami ke tempat bus stop di mana students Osaka Uni naik bas. Kitaorang tak sangka, masa menunggu bas, dorang da form line panjang. nampaknya kami pown beraturla nak naik bas. hahaha.something that you dont do in Malaysia. masa beratur pown, kita dapat lihat orang jepun suka buat something bila menunggu bas macam baca buku, main fon, yang penting dorang tak bercakap sesama sendiri. sedangkan kami sangatla noisy...hihihi. and route yang kami ambil merupakan route yang kami kena guna hari2. perjalanan dengan bas ambil masa lam 20 mins, then sampai kat bus stop kedua, kami kena turun and jalan kaki pulak dalam 20 mins...letih seyh....tue yang kami buat hari2...and satu lagi, bus sorang punctual. kalau da ditulis 8.10 bas bergerak, make sure you'll be there b4 the time sebab even lambat seminit, bas da tinggalkam korang...punctual giler=D

• Kami dibenarkan pulang ke tempat penginapan kami. B4 pergi ke Osaka Uni, kami dah pown check in. tempatnya bernama JICA. x sure JICA stands for what. tapi mostly foreigners stay there. rasanya tempat tue khas untuk foreigners. bila masuk ke dalam bilik, speechless sangat2. sebab dormitory dorang cam hotel 5 bintang. dahla sorang satu bilik. besar jugak bagi seorang. katil pown besar. yang pasti memang terbaikla penginapan dia. bagi japanese memang murah, tapi bagi kita, kelas satu nyer hotel. dalam kepala aku, hotel dorang tak ada toilet, and toilet kena share, and kena tido atas futonn (tilam) tapi sumernya silap. siap ada tv and radio. sayangnya tak ada gambar~
-malam tue, kami dibenarkan rehat sepuas2nya. aku amik chance ne untuk gosok baju and rehat. sebab pukul 6 da kena bangun. and lagi satu, pukul 5 ptg pown da gelap macam pukul 8 mlm. sebab sekarang nie winter, so malam lagi panjang dari siang. rasanya kalu puasa pown tak terasa=D

p/s: akan disambung pada part seterusnya.till then~

norgee said...

waahhh...so faassttt huh! hehe...i know..cam tak tahan jer perasaan nk share citer2 ni kt kami...saje wat kami jeles la tuu..huhu! btw..sronok bc citer kak idah...can't wait for the updates..

AiN said...

nor pegi osaka wat ape?
bestnye dpt pegi jepun!

HikarI said...

chik:: so fast?? hahaha...nanti lelame kang tak ingat, susah la..nie pown da samar2 jer part2 yang tak best XD
thanks...haha...tengokla lau rajin nak updates=D

Ain::yes ain, saya pergi Osaka seminggu, ada program "masuk lab" kat sana...seronok sangat gi jepun..rasa tamau balik daaa=D