Wednesday, November 18, 2009

Agaknya...

18/11/09 16.06pm wednesday

Assalamualaikum...
Konbanwa minna-san...
Hari ne aku nak cerita pasal perkara yang aku ngan kawan aku bincangkan...
Kawan aku ne, dia ne dulu peminat Jepun tapi skarang dia peminat Korea. Boleh dikatakan sumer Oppa dia kenal. Yang Jepun apatah lagi. Dia yang memperkenalkan aku kepada KAT-TUN, melalui Gokusen 2, dan dia jugala yang aku cakap dia tak bagi aku tahu nama grup Korea feveret dia.
Dia cakap kat aku ada orang Korea ne, kalu aku tak silap artis feveret dia ne pandai berbahasa Korea-of coursela-,English and Mandarin. Dan dia compare dengan diri sendiri yang hanya boleh berbahasa melayu dan english. Sedangkan kat Malysia seperti yang kita tahu ada banyak bangsa-Melayu, cina India n lain2. At least fasih mandarin da bagus apa. Contohnya macam Chinese, dorang boleh berbahasa Mandarin, english dan melayu. Ada yang skarang ne blaja bahasa keempat macam Jepun, France n so on.
Dia tambah lagi, universiti luar negara mewajibkan pengambilan course bahasa asing. Aku tak sure yang 2 betul ke tak, tapi kalau betul, sangat bagus kan. Kita blaja sesuatu yang sangat baru. Tapi universiti tempatan, course bahasa tak diwajibkan. Kalau nak, ambil n kalau tak nak, tak per. Actually aku pun baru taw rupanya ada course bahasa.
Kalau tak awal2 lagi aku dah register untuk bahasa Jepun...
Seronok bila dapat blaja bahasa lain, and ada teori mengatakan belajar bahasa baru dapat meningkatkan keupayaan memori seseorang.
Kawan aku tambah, kan bagus kalau parents dia anta dia skolah cina, mesti fasih skarang.
Mana taknya, negara kita banyak bangsa, n banyak bahasa, tapi dia boleh berbahasa dua bahasa sahaja.
Tak salah blajar skarang, tapi lidah da sedikit keras daa....cakap mandarin terbelit2 lidah.
Kalau macam english, kita da kenal sejak tadika lagi, n bila besar, kita senang nak absorb.
Hurm gitula pemikiran kami yang tak brape...hehehe....
demo, gomennasai.
Sorry kalau ada yang mengganggu sensitiviti pihak lain. Hontou gomenna...
Dakara, ja ne!!!

No comments: