Showing posts with label my practical day. Show all posts
Showing posts with label my practical day. Show all posts

Thursday, May 27, 2010

BLOOD BANK LAGI....

18.50pm thursday 27/5/10

Assalamualaikum...

yay...today is my last day in blood bank...
sesungguhnya penantian itu satu penyeksaan...huhu
menantikan apa???
menantikan hari terakhir di patology...
seronok memang seronok, coz kawan2 satu kepala, tak seronok sebab personal reason
biarlah rahsia
*kenapa hari ne ayat aku berbunga2???*

ok, cakap sal blood bank, mengikut tajuk yang tertera,
hari ne aku balik kul 1 petang...sepatutnya balik kul 3.30 ptg
kenapa???sebab aku pelatih yg berdedikasi, so staff bagi balik awal...
hahaha....

actuallynya gini,
pada 24/5 hari tue, yakni hari isnin yang lepas, aku dengan 3 orang lagi kawan aku
namanya Lin, Fatin(dari UMT) dan Ayu(dari PTPL),
kitaorang diberi peluang mengikuti staff buat mobile ke P.U. Gong Kedak
mobile ne term kepada blood donation di mana pihak spital ke tempat para penderma
di sini aku menggunakan perkataan 'para', bermakna ramai, jadi of course tempat yang aku nak pergi ne, penderma melebihi 20 orang. 20 org pown da kira sikit
so, sebenarnya post aku sal mobile ne la
hehehe

Pada hari kejadian, aku, my fren and staff bertolak kul 7.30 pg dari hospital ke PUGK (Pangkalan Udara Gong Kedak). Lebey kurang 15 minit perjalanan, kitaorang sampaila kat sana. Bila sampai kat tempat menderma, kitaorang terkejut, sebab nampak ramai sangat penderma. Dorang ne tentera udara, so dorang pakai la uniform dorang warna biru muda tue...Masa nak turun keta(kitaorang naik keta staff, tak naik ambulans), berdebar giler, sebab kitaorang sumer clueless dengan bilangan penderma. Bayangkan, yang nak menderma seramai 400 orang... MasyaAllah, sangat ramai....turun keta, menggeletar rasanya...kitaorang dahla tataw nak buat apa, sebab masing2 blur ngan tugas masing2.

So sampai2 kat sana, buatla apa2 yang patut, sebab staff dah pown siapkan tempat awal2...cuma kitaorang kena touch up sikit2 pape yang patut....so aku dengan Lin ditugaskan membantu staff label blood bag, and bagi souvenir. Souvenir ada kelas gitu, tuala + biskut + air + ubat + paper bag yang comey. And Fatin dan Ayu, ditolak oleh staff kitaorang, kak Aya untuk buat haemoglobin test...tak susah, cucuk jari penderma jer...huhu jangan salah sangka, pakai glove ya. Maksud ditolak ne, masa kitaorang sampai ada sorang staff ne, dia tak sampai lagi sebab patah balik ke spital ambil anti sera, untuk wat blood grouping lepas wat Hb test. sedangkan penderma da beratur panjang nak wat Hb test(haemoglobin test).

So dalam kelam kabut (kalau nak derma darah, firstly kena wat Hb test, then baru sampai kitaorang bagi blood bag and souvenir) kak Aya pown tertolak dorang. Dalam tak ready, dorang watla. Pucat muka sorang2 sebab terkezut...hahaha kesian

So part aku, kitaorang ada sticker, dan sticker untuk sorang penderma ne banyak. Kitaorang kena letak sticker kat form dorang, blood bag, buku, dan tube. So kat tempat kitaorang memang hectic gak, sebab sticker banyak nak kena tampal, nak2 bila penderma beratur panjang, so agak cemas jugakla. Tu part aku ngan Lin, tapi aku ada kerja tambahan, selain tampal sticker, aku kena masukkan souvenir lam paper bag, than bagi kat penderma, aku juga kena wat air untuk penderma(????-yang ne aku tak paham kenapa aku kena wat), then kena cari staff yang in charge keseluruhan sebab aku kena wat air, disuruh oleh staff spital satu lagi (yang tak dapat dinamakan, dorang join venture ngan kitaorang untuk blood donation kali ne), then kena tambah blood bag, then kena buat air lagi, then kena cari air lagi and bla bla bla. Tamau cakap sal wat air, sebab aku rasa berapi jer bila pk sal tue.

Kerja cam mesin,tampal sticker, bagi souvenir. Tampal sticker, bagi souvenir. Tak masuk part wat air lagi. Kitaorang stat lam 8.30 pagi, sampai kul 2.30 petang, buat kerja yang sama. Macam machine.

Penat, tak usah cakap, aku ingatkan sempatla nak ambil gambar, tapi memang tak sempat. Aku ngan tak breakfast nya, lunch pown tader selera, sebab terlampau penat. Esoknya masuk lab, sakit tulang belakang. So staff yang in charge pown cakapla, kitaorang boley balik awal Khamis yakni hari ne, sebab penat mobile hari Isnin baru2 ini(ada kaitan tak???ntahla)

Walaupun penat, tapi sangat seronok....sampai ke hari ini, kitaorang berempat bercakap sal mobile ne...

Ingatkan nak masukkan gambar, tapi aku tertinggal kabel phone...gambar2 ne aku simpan lam phone...haish....nantila aku upload gambar...insyaAllah....

Kla, cakap sal mobile ne, 3 hari 3 malam tak cukup...skang da maghrib, so aku berhenti dulu...

Sore ja~~~


Monday, May 17, 2010

BLOOD BANK

17/5/10 Monday 7.00pm

Assalamualaikum....

Da lama rasanya tak update blog..internet connection da OK, tapi laptop aku plop ada masalah setting untuk modem baru, so kena la pakai laptop mama dulu...

OK pasal blood bank, lepas da 3 minggu aku kat biochem unit, aku ditukarkan ke blood bank... Alhamdulillah, stakat ne nampak darah tak muntah lagi...cuma bila nampak blood plasma~berlendir2 tue~ geli gak la tekak aku....cuma masalah skarang, bila aku tengok jarum....nak2 kalu jarum yg gedabak besar untuk orng yg nak donate blood....haila....lemah betul aku bab2 jarum ne...

hari ne, aku tengok 3 orang donate blood. sorang pesakit luar, and 2 orang lagi kawan2 praktikal aku...haish....napela dorang donate masa aku kat unit tue...sajela tue....
jururawat yg in charge da puas suruh aku donate gak, hari ne jugak, tapi aku puas ngelak...aku bukan tamau wat, nak sangat2, tapi bila aku tengok jarum, pegang borang menderma darah pown boleh menggeletar....lom masuk masa jururawat tue cucuk masuk lam kulit...haila....dalam aje aku tengok...
bila pk aje sal derma darah, rasa cam berat aje...rasa sesak nafas....aku pown tataw nape ley takut jarum...hari tue nak wat blood grouping pown, kena cucuk sikit aje, aku da gelabah....sakit sikit aje, tapi mcm sakit sangat....huhuhu
aku rasa aku phobia lepas aku cucuk masa form 5, yang tue citer lama, tak yah citerla....tapi aku slalu ingat perasaan aku masa tue....

harap2 nanti b4 aku da abes LI, aku sempat donate blood....rasa takut tue tader....
InsyaAllah=D
wish me luck....

sore ja~

Monday, May 10, 2010

Latihan Industri Part II

21.32pm Monday 10/5/10

Assalamualaikum....

Minna-san konnichiwa
Genki desuka???

So, skarang ne da 3 minggu aku menjalani latihan industri kat Hospital Tengku Anis, Pasir Puteh, Kelantan di Jabatan Patologi....so many things I learned....and so many mistakes I made...hehe....nasi bek tak meletup mesin...huhuhu...
daijoubu yo....genki ne!!!!(tak mengapa....hepi ya!!!)
hari ne, budak baru masuk...orangnya dari PTPL, amik jurusan makmal...memang dorangnyer LI related la ngan apa yang dorang blaja....and first day dorang kat sini, habes sumer orang dorang baham kak walaupun technically dorang lagi tua dari aku....hampeh...kalu nak panggil pown...tengok2la dulu....sekurang2nya analisis dulu persekitaran....tapi tak perla.....benda kecik jangan dibesar2kan...tiada gunanya....

minggu ne merupakan minggu terakhir aku kat biochem....so aku akan merelax2kan diri aku...sebab ada orang baru...masa untuk membuli....hahaha...

actually aku nak citer benda len, tapi aku lupa..tak kesahla....yang pastinya hari ne hari yang malang buat kami dak2 yang lama...

1)ntah macm mana, aku ngan partner aku silap wat sample analysis, and resultnya aku da bagi kat tuannya, sebelum sempat kitaorang repeat...haish...memangla staff tak blame kitaorang, especially kawan aku ne sebab mostly dia yang handle tapi besala, rasa tak seronok becoz sepatutnya kitaorang menolong, bukan nya menambahkan masalah...dahla, hari ne patient ramai...memang melimpah ruah...nak tercabut tulang kaki kehulur kehilir...mcm doctor wat on call....hahaha....

2)bila da ramai manusia menunggu result dorang yang tak kunjung tiba, tetiba pengarah hospital datang...ntah apa benda dia cakap kat staff, tapi mcm something yang tak sodap didengar....dari persepsi aku, pengarah ni kinda tegas, cakap pown direct je....tapi kalu aku tak silap dengar, dia mcm tak puas hati sebab ramai sgt patient tunggu, da tak sabar nak amik result msg2...

3)kitaorang bukan tak nak wat cepat2, tapi masalahnya, mesin yang kitaorang besa guna, ada masalah....mula2 QC tak ley baca, pastu salah key in data....haish....seb bek tak meletup....(meletup lagi baik)....staff pown cam fed up jer sebab mesin wat hal....da nak wat camner, dorang kata nak tunggu, so tunggula....mesin buat hal skali pown, kena tunggu gak....hahaha*evil laughs*

4)msa nak solat zohor, tak ley nak lepak lama2 kat surau.besanya kitaorang lepak lelama kat surau...kawan2 aku kena sound ngan jururawat sebab lepak kat surau...ala...masa kitaorang ngah lepak, dia baru nak gi makan...relaxla....bukan dia nak solat terus....geram la juga....kalu ye pown kitaorang nyer salah -yang sememangnya salah pown-at least tegur elok2...ne di soundnya dorang...nasib bek aku tader kat situ, kalu tak maunya bersap gak kowt...dahla penat, sample banyak giler nak analyse...nak ajar dak baru lagi...haish....

5)aku tengok kawan aku donate blood, masa jururawat nak masukkan jarum, rasa semacam jer...nak muntah...berdebar2...rasa gelap jer kejap dunia aku ne....nasib bek tak pitam....masa aku da rasa pelik, aku kuar....ambil angin....hasih...akhirnya sampai ke sudah aku rasa tak sedap badan....tu blom aku nak derma darah-teringin tapi takut-

6)besala ada orang baru, so rasa cam tak sronok jer...bukan apa, takut tak bley baik...yela, yang masuk 4 orang....satu geng....aku, kawan aku ima n dak2 UMT da 3 minggu kenal, so mcm boley get along la....harap2 ngan dak PTPL boley baik

dalam masa 3 minggu ne, mcm2 aku blaja....yang paling penting mcm mana kita nak sesuaikan diri ngan suasana baru...
dan betapa penatnya bekerja mencari nafkah...selama ne nak duit, mintak aje kat mama ngan abah...membazir tak membazir lain kira

tu jela kowt aku nak citer...kalu ada benda and aku rasa rajin nak menulis, aku akan update...kalu tak, wassalam yer...

sore ja....

Thursday, April 29, 2010

Latihan Industri

18.43pm 29/4/10 thursday

Assalamualaikum....

4 hari lepas, LI aku da mula....
wat kat Jabatan Patologi kat hospital Tengku Anis, pasir puteh, kelantan
memang luar dari apa yang aku blaja selama ne
*apa yang aku blaja selama ne????*
hahaha
penat, sangat penat...tak yah cakap
first day, aku tertido lam keta lepas waktu keje da abes-abes kul 5 pm
*gi n balik keje mak aku yg bawak kete-tak cukup syarat nak bawak keta*
huhu
pas 2, sampai umah aku sambung tido, and then bgn balik
kul 9 sambung tido, lepas siap gosok baju nak pakai esoknya
tak penah lm sejarah hidup aku, aku tido seawal tue
tak bangun2...besanya kalu aku tido awal, kul 11 mlm aku bgn balik
tapi ne, sambung tido sampai esoknya...huhuhu
dahsyat betul kepenatan aku....ntah dari mana datangnya penat tue

meh nak citer my four days working days experiences
first day aku sampai kat lab tue, aku g singgah makan jap, sebab aku sampai awal
lam kat kul 8 baru aku memunculkan diri, then diperkenalkan kepada supervisor aku
orangnya muda dan cantik, aku rasa dia baru je grad, i mean working experience dia tak macm otaila...
tapi memang mantapla, muda2 pegang jawatan pegawai kanan kat jabatan tue
orang paling atas kat jabatan tue....mantap kan???
and lepas da briefing sket, aku pown ditempatkan kat makmal biochem...
owh lupa nak cakap, selain aku ngan kawan aku, ima, ada dak praktikal dari UMT
dak biologi industri...sama macm aku ngna ima, kitaorang nyer praktikal tader kaitan ngan apa yang kitaorang blaja selama ne...tak kesahla....
janji ley grad dengan jayanya=DDD
and my first day there, aku diterangkan tentang skop kerja kat situ
kat makmal biochem, aku kena run blood and urine test...urine test untuk taw drug and glucose content lam urine...manakala blood test untuk analyze blood, apa yg ada lam blood sorang manusia itu...huhuuh
at first nak muntah gak aku tgk darah....dahla banyak sample sehari2
tapi lama2 aku ley tgk
cuma yg aku tak ley tgk skang, bila ada baby kena cucuk...kesian kat baby...dorang da la baru lahir...lam beberapa hari, da kena cucuk sebab nak test darah, kot2 ada penyakit...
memang aku rasa gelap bila tgk baby kena cucuk...menakutkan...

kitaorang penat bukan apa, tapi sebab kena wat benda sama hari2....
patutnya kitaorang kena blaja, bukan jadi machine kena wat tue, kena wat ne....
mana la kitaorang taw apa yang kitaorang kena blaja....da staff cakap mcm2 ne, kitaorang pown OK jer....
tue yang supervisor aku tak puas hati tue....kesian kat kitaorang....
wat praktikal bukan nak blaja, tapi jadi machine, ganti tempat staff wat keje...
dorang plop dok relax....kesian plak kalu tgk dorang wat keje, kita plop ngah baca manual ke, apa ke....so kesimpulannya buat jugak...hukhukhuk
tapkela...belaja dari kesilapan....
InsyaAllah ambil yang baik, buang yang buruk...
betul ke aku nyer peribahasa???whatever...

so mcm tue la life aku selama 4 hari...dan akan berlarutan sampai bulan 7 ne....
lamanya....aku nak tunggu hari Khamis pown mcm udang kena bakar...
eh udang kena panggang...eh..nape aku rasa cam tak kena je peribahasa ne
haila....aku kena bukak balik buku karangan aku...
peribahasa da bersimpul2 lam kepala aku...tataw yang mana da yang betul....
kesian aku...

stakat ne je la hari ne...kalu aku rajin, aku update lagi....
da maghrib da ne....i'll stop here....

~ja ne~